آبگینه ساری:ربا و ریا دو برادر حرامزاده زاییده شیطانند که با نهایت تاسف و ترس از نزول غضب الهی , بسیار رواج یافته و بازار پررونقی پیدا کرده و بدتر که خریدارانی بسیار پرآوازه با لبخندهای رضایتمندانه از چنین معامله شیطانی هم دارند ! این حرومی در اقتصاد و آن هلشتی در سیاست چه غوغاها و چه اغواها که نمیکنند !!!
این بنده ناچیز خداوند در پس مطالعات بسیاری را که در متون و منابع مختلف داشته ام بدین نتیجه رسیده ام که هیچ گناهی را ( تقریبا ) نمیتوان از ربا و نزول بزرگتر و بدتر دانست . بخصوص زمانی که برای ترویج ربا در جامعه ترتیبات و تنظیماتی را هم تحت عناوین - متاسفانه - خیرخواهانه و همچنین تشابه غیر واقعی برقرار کردن آن با عقود اسلامی , بعنوان آمر و امرکننده , مدبر و برنامه ریزی کننده ؛ عامل و اجرا کننده یا ناشر و .. باشیم . سیستم ربوی در هر اجتماعی که وجود داشته باشد و در میان هر کس هم که راه بیفتد , موجبات تسریع در غضب و عذاب الهی را فراهم میکند ! مرگهای زودرس و ناگهانی فراوان , روابط گسسته , حرمت ها برداشته , اعتماد ها رخت بربسته و تلاشها بیهوده و کارها بی نتیجه و همه چی درهم ریخته و مایوس کننده ..... هرچه بیشتر دعا اجابت کمتر و یا فلا یستجاب لهم ! ... محمود زارع