یَمْحَقُ اللّهُ الْرِّبَا وَیُرْبِی الصَّدَقَاتِ وَاللّهُ لاَ یُحِبُّ كُلَّ كَفَّارٍ أَثِیمٍ ﴿276﴾ خدا از (بركت‏) ربا مى‏كاهد، و بر صدقات مى‏افزاید، و خداوند هیچ ناسپاس گناهكارى را دوست نمى‏دارد.

شنیدم که واعظی میفرمود که از موسی بن جعفر علیه السلام منقولست ( نقل به مضمون ) : اگر کسی یک درهم ربا ( نزول ) بخورد , درست همانند آن است که سی و شش ( 36 ) بار با محارم خود ( که یکی از آن محارم مادرش هست ) مرتکب - عمل بسیار فبیح و غیر انسانی - زنا در خانه کعبه شود !

پیامبر(ص) :( نقل بمضمون )در میان جهنم کوهی است که بطور مرتب از میان آن آتشهای مذاب ( آتشفشان ) بیرون می آید . عده ای بالای این کوه هستند ... پایین کوه هم نهری است که مس آب شده ( مایه شده ) در آن جاری است - که از دور شبیه به آب می نماید - و لذا معذبین ( آنهاییکه در بالای آن کوه هستند ) برای خنک شدن در راستای چنین تصوری از نهر به پایین می آیند که تازه متوجه میشوند پایین بدتر از بالاست و لذا دوباره میروند همان بالا که بدتر از پایین هست . اینجاست که تمنای مرگ میکنند اما مرگی بسراغشان نمی آید . مستمعین از حضرت سوال کردند که این مردم از چه گرئهی هستند ؟ ! حضرت فرمود که اینان نزول خواران ( عاملین , آمرین , تنظیم کنندگان روابط ربوی و ... ) هستند !
و باز از پیامبر رحمت منقول است که ربا از گناهان کبیره ( گناه بسیار بزرگ )  است !« آبگینه ساری»