آزادنگار  پویا نیوز   : اولین تلفن همراه موجود در ایران متعلق به ناصرالدین شاه بوده است. 
شکل و شمایل این تلفن همراه که در سال 1230 تولید شده است، به تلفن‌های همراه امروزی شباهتی ندارد. 
این تلفن همراه در سفرها همراه ناصرالدین شاه بوده و در زمان نیاز به کابل‌های کشیده شده بین راه وصل و با مخاطب مورد نظر تماس تلفنی برقرار می‌شده است.  این تلفن دارای راهنمای فارسی بوده و ساخت کارخانه البیس شهر زوریخ می‌باشد.

ghajar.JPG

 

این تلفن همراه که در سال ۱۲۳۰ تولید شده، در سفرها همراه ناصرالدین شاه بوده و در زمان نیاز،به کابل‌های کشیده شده بین راه وصل و با مخاطب مورد نظر تماس تلفنی برقرار می‌شده است.این تلفن دارای راهنمای فارسی بوده و ساخت کارخانه البیس شهر زوریخ می‌باشد.