آبگینه ساری:به گزارش فرارو، تراز بازرگاني كشور منفي است و براساس آمار گمرك در سه ماه اول سال واردات دو برابر صادرات بوده، گزارش ها نشان مي دهد كه واردات بي رويه كالاهاي چيني و تركيه اي باعث اخلال در توليد كشور شده است.
چند روز پيش رئيس كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي به روند نزولي اختصاص تسهيلات به بخش صنعت از سال 85 تا 89 اشاره و اعلام كرد در سال 89 تنها 10 درصد تسهيلات به اين بخش اختصاص داده شده است.
رئيس كميسيون صنايع با اشاره به تكليف دولت براي حمايت از توليد از محل درآمد حاصل از هدفمندي يارانه‌ها، گفت: «از دو هزار و 950 ميليارد تومان مصوب براي اختصاص بخش صنعت تنها 550 ميليارد تومان تا پايان سال 89 به اين بخش اختصاص يافته است. در حالي كه قراربود 30 درصد درآمد يارانه‌ها شامل اين بخش شود.»
حسين هاشمي با اشاره به واردات بي رويه به كشور آن را مانعي بزرگ در راه توليد داخلي دانست و افزود در سال هاي گذشته شاهد عدم توازن واردات و صادرات بوده‌ايم در صورتي كه بسياري از احكام بودجه 90 در برنامه پنجم توسعه در خصوص صنعت اجرايي نشده است.
در همين حال برخي اخبار از بحران در صنعت دامپروري كشور حكايت مي كند. رييس انجمن صنفي گاوداران استان تهران روز گذشته از تعطيل شدن بالغ بر ۵۰ درصد واحد هاي دامي استان تهران خبر داد و گفت: «به دليل سياست هايي مبني بر واردات بي رويه شيرخشك هاي خارجي و واردات قاچاق و رسمي گوشت هاي منجمد قرمز، صنعت دامپروري ضربه ي سنگيني خورده و اكنون از چهار هزار و ۶۰۰ واحد دامي در استان تهران، دو هزار و ۱۸۰ واحد دامي فعال است و بقيه تعطيل شده اند.»
از سوي ديگر روند رو به رشد واردات اقلام كشاورزي در سال‌هاي گذشته هم چنان ادامه دارد. دولت دهم بر سياست افزايش واردات در اين حوزه اصرار دارد. دولت اين سياست را در راستاي حمايت از مصرف كننده و تنظيم بازار اعلام كرده است. سياستي كه در دولت نهم آغاز شده بود.
آمارها نشان مي‌دهد كه واردات اقلام كشاورزي به كشور از ۷۸۴۴ تن در سال آخر دولت خاتمي يعني سال ۸۳ به ۱۹ هزار و ۴۶ تن در سال ۸۸ يعني سال اول دوره دوم رياست جمهوري احمدي‌نژاد رسيده است؛ اين آمار كه از سوي اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران منتشر شده، نشان مي‌دهد كه حجم واردات اقلام كشاورزي در طول چهار سال دولت نهم حدود سه برابر افزايش پيدا كرده است.
بحران واردات در بازار ميوه نمود بيشتري دارد. به گونه اي كه مصرف كنندگان با انواع ميوه هاي عجيب و بي كيفيت خارجي روبه رو مي شوند. اين در حالي است كه هنوز منشا اين واردات مشخص نشده است.
براساس آخرين آمارها، تنها حجم واردات مجاز ميوه به كشور در 4 ماهه ابتداي امسال به رقم 312 هزار تن و به ارزش 227 ميليون دلار رسيده است.
البته اين يك طرف ماجرا است چرا كه مبادي غير قانوني واردات ميوه نيز وجود دارند كه به نظر مي رسد ميزان سودي كه اين مبادي از واردات ميوه مخصوصا ميوه هاي لوكس به دست مي آورند بسيار بيشتر است.
هنوز مشخص نشده است كه چگونه و از چه مبادي انگور از آفريقاي جنوبي وارد ايران شد و با قيمت هر كيلوگرم 13 هزار تومان به فروش رسيد. برخي نمايندگان مجلس از وجود مافيا در بازار ميوه خبر مي دهند، اما تاكنون هيچ اقداماي براي مقابله با اقدامات زيانبار ان ها صورت نگرفته است.
البته تأييد وجود مافيا فقط به حوزه ميوه باز نمي گردد بلكه گوشت و برنج نيز عرصه تاخت و تاز آن ها شده است. احمدعلي كيخا نايب رئيس كميسيون كشاورزي مجلس نيز در گفت‌وگويي با عنوان، «مافياي واردات گوشت، بازار را بر پاشنه شايعه مي‌‌چرخاند» از نفوذ مافياي واردات گوشت در برخي نهادهاي مسئول واردات خبر داد و گفت: «اين مافيا با طرح شايعه‌هايي همچون بروز تب برفكي در دام‌هاي داخلي، شرايط بازار را به نفع خود فراهم مي‌كنند و با واردات گوشت از برزيل به جاي واردات كم‌هزينه‌تر از همسايگان، به درآمدهاي نامشروع هنگفتي دست مي‌يابند.»
اين اتفاقات در شرايطي رخ مي دهد كه سند راهبردي مديريت واردات روي ميز دولت قرار دارد. سندي كه قرار است با تصويب آن در هيئت دولت واردات به شكل هدايت شده اي به كشور صورت گيرد. اما تاكنون خبري از تصويب و بررسي اين سند منتشر نشده است و به نظر مي رسد اين سند نيز سرنوشتي همچون سرنوشت ديگر اسناد مهم كشور پيدا خواهد كرد.
اوضاع واردات به گونه اي به مسئله اي اصلي اقتصاد كشور تبديل شده است كه روز گذشته مقام معظم رهبري در ديدار هيات دولت به شكل ويژه اي به آن پرداختند و از وضعيت واردات ابراز نگراني كردند.
رهبر انقلاب خاطر نشان كردند: «بايد در سياستهاي واردات بازنگري جدي شود و از واردات بويژه محصولات زراعي و باغي و واردات كالاهايي كه در آن مزيت توليد داريم، پرهيز شود.»
بايد ديد كه با اين توصيه اكيد مقام معظم رهبري واردات زيانبار و بي رويه به كشور كنترل خواهد شد و يا اين كه دولت هم چنان بدون توجه به هشدارها و توصيه ها در مدار عملكرد شش سال گذشته خود حركت خواهد كرد و با ادامه اين روند ضربات سنگيني به توليد داخلي و اقتصاد ملي وارد مي كند.
منبع: :http://raznameh.com/itm58234/متهمان-اول-نابودي-دامداري-وكشاورزي-ايران-چه-كساني-.html
مطالب مرتبط :
پیش بینی آینده شرکت شما با یک سوال - پنجشنبه سی و یکم شهریور 1390بقول سایت سیمرغ عکسی از تفاوت بالا و پایین شهر!! را ببینید - سه شنبه پانزدهم شهریور 1390هر روز کمر مردم خمیده‌تر و گردن بانک‌ها افراشته‌تر می‌شود - دوشنبه چهاردهم شهریور 1390دولت به ۶۷ درصد از اهداف برنامه چهارم پایبند نبود. - چهارشنبه نهم شهریور 1390چهار راهنمایی مفید برای بنزین زدن و صرفه جویی در آن - چهارشنبه نهم شهریور 1390